Filtry DPF/FAP – fakty i mity

Najczęstszym zmartwieniem użytkowników aut z silnikami wysokoprężnymi jest element układu wydechowego – filtr DPF. Na jego temat krąży wiele mitów, które wynikają z mylnego pojęcia o zasadach funkcjonowania filtra cząstek stałych i jego konserwacji.

DPF – mity:

Usunięcie DPF-u bardziej korzystne finansowo niż jego regeneracja. Decydując się na usunięcie filtra cząstek stałych trzeba uwzględnić koszty aktualizacji systemu pojazdu, gdyż auto wykryje jego brak i wprowadzi pracę silnika w tryb awaryjny. Pojazd pozbawiony filtra traci homologację, a tym samym spada jego wartość podczas ewentualnej próby sprzedaży. Dodatkowo istnieje bardzo duże ryzyko, że brak filtra DPF zostanie wykryty podczas badań technicznych, tutaj trzeba uwzględnić koszt kary finansowej i zainstalowania nowego DPF-u. Pozorna korzyść może okazać się obarczona naprawdę dużym nakładem finansowym.
Raz zregenerowany DPF będzie wymagał kolejnych regeneracji. Prawidłowo przeprowadzony proces regeneracji zapewnia spokój na kolejne 200 tys. km. Jeżeli auto będzie prawidłowo użytkowane i serwisowane może to być nawet 10 lat bezproblemowej jazdy.
Żeby zregenerować filtr, trzeba go popsuć. Analiza stanu filtra cząstek stałych uwzględnia jego rozcięcie, ale nic nie stoi na przeszkodzie jego ponownego zespawania. Wykonanie tego zabiegu w profesjonalnym warsztacie w żaden sposób nie odbija się ani na jakości, ani wytrzymałości DPF-u.
Jeżeli już to tylko regeneracja filtra cząstek stałych chemiczna. Zarówno regeneracja chemiczna i termiczna może być skuteczna wszystko jest kwestią zastosowanego sprzętu i kompetencji osoby nadzorującej proces.

Fakt – uwzględnienie specyfiki silnika wysokoprężnego, odpowiednia eksploatacja i dbałość o ogólny stan techniczny pojazdu sprawi, że filtr cząstek stałych może bezproblemowo funkcjonować przez naprawdę wiele lat. Kluczem do sukcesu są dłuższe trasy, aby diesel miał szansę osiągać wyższe obroty na rozgrzanym silniku. Duże znaczenie ma również zastosowany olej i rodzaj paliwa. Kompleksowa dbałość o stan auta to również dłuższe życie filtra DPF.
Należy pamiętać, że wszechobecny smog to problem nas wszystkich. Filtry cząstek stałych zostały zamontowane po to, aby ograniczamy emisję spalin do atmosfery. Dzięki temu oddychamy zdrowszym powietrzem . DPF bywa problematyczny przy niewłaściwej eksploatacji, natomiast jego znaczenie jest dość istotne w kontekście powietrza, którym oddychamy, a prędzej czy później każdy z auta wysiada.

Ilustracje pobrano ze strony: dpfecoserwis.pl .